martinbo schreef: ↑20 jan 2021 10:09
een union achterpad voor mijn Fort-crossfiets.
En dan ook nog al die collega's die, ex-corona, zeg in Den Bosch wonen, in Zuid-Limburg werken en dit woonwerkverkeer heel gewoon vinden.
Goed: de tijd dat iedere medewerker in loondienst lopend of met de fiets, broodtrommel onder de snelbinders, naar het werk gaat zal nooit meer terugkomen. Maar een vraag stellen over onze hypermobiliteit, zowel zakelijk als privé mag best.
[edit: typo]
Vanuit de verkeerskunde...
Op het moment dat je reizen makkelijker maakt (sneller), gaan mensen behoeften invullen die daarvoor niet aantrekkelijk waren.
Het blijkt dat we in 150 jaar tijd nog ongeveer dezelfde tijd besteden aan woon-werk reizen (gemiddeld). Maar dat we gemiddeld veel verder weg zijn gaan wonen. Kennelijk accepteert een persoon, gemiddeld, ca 1u reistijd (enkele reis) per dag.
Uiteraard voor de ene persoon een kwartier en de ander vind 1,5u in de file staan geen probleem.
Wordt het vervoer beter, gaat men na verloop van tijd verder weg wonen. Meer groen, of meer huis voor je geld, of dichter bij je familie of... vul maar iets in.
Idem voor aanleg meer asfalt. Als er ergens een fileprobleem is, helpt meer asfalt maar tijdelijk. Want meer asfalt trekt meer verkeer aan. Er gaan mensen reizen die daarvoor misschien wel de behoefte hadden, maar het er niet voor over hadden vanwege de files en daarmee langere reistijd.
Dus meer asfalt is geen oplossing voor het fileprobleem, al helpt het wel mee in het faciliteren van een (al dan niet economische) behoefte --> Meer mensen gaan zich verplaatsen, er was kennelijk behoefte, dat wordt ingevuld, dus het heeft waarde.
Hier kan je heel lang op fylosoferen natuurlijk. Weegt die waarde van de verplaatsing op tegen - bijvoorbeeld - millieu impact. Of zou je incentives moeten inbouwen om mensen minder te laten verplaatsen.., of alleen "groener" te laten verplaatsen. Zonder incentives gaat er weinig tot geen gedragsverandering plaats vinden.