Pagina 13 van 30
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 11:43
door Gravelist
Vandaag verder met op spanning zetten van het voorwiel, 3 over kruis, van een setje 650b voor de gravelracer. Vrij budget met een g540 velg en een setje naven die ik nog had liggen.
Dit is nu mijn 2de projectje en merk dat “aldoende leert men” en een stukje rust en geduld je al ver kan brengen.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 11:51
door Orlok
Nou heb ik niet zoveel verstand van het spaken van wielen maar vroeg mij wel af waarom je de tweede kruis niet onder maar over de spaak hebt gekruist. Vlgns mij raken de spaken nu elkaar op dat punt en zal tot slijtage/kraken op dat punt kunnen leiden. Maar misschien heb ik het wel verkeerd en 'moet' het zo.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 11:58
door Gravelist
Er is maar fysiek 1 punt waar de kruisende spaken zich raken, en dat is, zeg maar op 1/4 vanaf de naaf. De foto vertekend en doet inderdaad vermoeden dat ook op 3/4 vanaf de velg nog een kruising zit.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 12:01
door Orlok
t2300 schreef: ↑30 apr 2020 11:58
Er is maar fysiek 1 punt waar de kruisende spaken zich raken, en dat is, zeg maar op 1/4 vanaf de naaf. De foto vertekend en doet inderdaad vermoeden dat ook op 3/4 vanaf de velg nog een kruising zit.
Ik heb het dus over de kruising op 1/4 vanaf de naaf.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 12:11
door Gravelist
Ja, dat is altijd zo, bij in ieder geval gekruist patroon. Enige die dat niet heeft is radiaal gespaakt. Maar dat lijkt me duidelijk.
Dat dat kruis zich raakt is juist voor extra sterkte. Bij een goed ontstresst wiel geeft dit geen problemen
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 14:35
door Orlok
Mijn Chinese carbonwielen maar ook mijn alu Fulcrums zijn vwb het achterwiel aan de drivezijde gekruist gespaakt maar de spaken raken elkaar niet.! Voordeel daarvan is iig wel dat je de spaakspanning op het gehoor kan testen.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 15:09
door lugosi
standaard wijze voor 3x
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 30 apr 2020 15:12
door Gravelist
lugosi schreef: ↑30 apr 2020 15:09
standaard wijze voor 3x
Ja, precies zo zit het.
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 11 jun 2020 18:13
door Gravelist
Is het mogelijk om van een wiel de spaken helemaal los te draaien, en vervolgens deze weer op te spannen?
Ik begrijp dat dat kan, maar is dat goed voor spaak en velg? Ontstressen en vervolgens weer opspannen?
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 11 jun 2020 18:54
door Orlok
Waarom zou je dat willen.?
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 11 jun 2020 20:26
door Rob71
Als je geen direct aanwijsbare reden hebt zou ik dat niet doen. Je loopt namelijk ook het risico dat je de nippels beschadigd bij het opnieuw spannen en dan heb je dat ook weer.
De enige reden waarom je dat zou kunnen doen is als je regelmatig kappotte spaken hebt. Dan loop je kans dat je steeds meer spanning op bepaalde spaken zet waardoor die het ook weer zwaarder krijgt. Dan zou je, om er zeker van te zijn dat alle spaken gelijk gespannen zijn, alles opnieuw kunnen spannen.
Maar ook dat is gevaarlijk, want als er ondertussen verschillende lengtes spaken in j e wiel verwerkt zijn dan is ook dat weer moeilijker. Al met al is mijn advies om het niet te doen.
t2300 schreef: ↑11 jun 2020 18:13
Is het mogelijk om van een wiel de spaken helemaal los te draaien, en vervolgens deze weer op te spannen?
Ik begrijp dat dat kan, maar is dat goed voor spaak en velg? Ontstressen en vervolgens weer opspannen?
Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen
Geplaatst: 16 jun 2020 02:12
door lawnmower
Orlok schreef: ↑30 apr 2020 14:35
Mijn Chinese carbonwielen maar ook mijn alu Fulcrums zijn vwb het achterwiel aan de drivezijde gekruist gespaakt maar de spaken raken elkaar niet.! Voordeel daarvan is iig wel dat je de spaakspanning op het gehoor kan testen.
Maar wat is daar nu precies het voordeel van?
De enige reden dat ze bih straight pull naven die hoek zo maken dat de spaken elkaar niet raken, is dat als je machinaal spaakt of niet fatsoenlijk kunt bouwen, die kruizen kraakjes haan geven op den duur.
Het wiel wordt gewoon stijver als bij het hoogste kruis, de buitenste spaak onder de binnenste spaak doorloopt.