Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Het grote domme vragen topic

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 30 dec 2020 23:12

Orlok schreef: 30 dec 2020 10:53 Dat is ook de reden dat ze dat spul in flessen van 500ml verkopen, kan je er desnoods 500ml ingooien.! :mrgreen:
Is je fiets gelijk ook weer een halve kilo zwaarder. :mrgreen:

senior
Forum-lid
Berichten: 2330
Lid geworden op: 27 jul 2004 01:27

senior 30 dec 2020 23:14

borgmonster schreef: 30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.

Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?

Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang. :oops:

Gebruikersavatar
borgmonster
Forum-lid
Berichten: 862
Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29

Gebruikersavatar borgmonster 30 dec 2020 23:49

senior schreef: 30 dec 2020 23:14
borgmonster schreef: 30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.

Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?

Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang. :oops:
Dat bedoel ik. Maar moet dat dan echt?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 30 dec 2020 23:59

Natuurlijk niet.
Rem inknijpen is remmen.
Als het in 2 pogingen moet, moet je ontluchten.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 31 dec 2020 09:04

Nee_Nee schreef: 30 dec 2020 21:41 Wat gebeurt er in mijn remblokjes als ik ze ga inremmen? Verglazen zeggen ze, maar wat gebeurt er dan chemisch gezien?
Als ze verglazen, heb je ze niet ingeremd maar om zeep geholpen. Ze gaan dan piepen en niet veel remkracht meer hebben.

Inremmen moet eigenlijk enkel wanneer er een nieuwe schijf wordt geplaats. Een beetje van de oppervlakkige 'hars' komt dan op de schijf waardoor de combinatie blok/schijf optimaal werkt.

Het 2 keer (of meer) aan de hendel trekken, is enkel de eerste nodig na het plaatsen van nieuwe blokken (of nadat je de remblokken terug open hebt geduwd) om de blokken dicht bij de schijf te brengen. Eens ze dicht genoeg staan, zal je telkens van de eerste keer echt remmen.
Afbeelding

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 dec 2020 09:58

Huh?
Waarom heeft de FM dan tegenwoordig zo'n machine in de winkel staan?
https://www.cyclon.nl/product/sbr-inremmachine-zwart/

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 31 dec 2020 10:33

Die FM doet dan het werk voor je met die inremmachine, stukje service. ;)

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1359
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 31 dec 2020 12:01

Ik denk dat er bedoelt wordt dat je na ontluchten even twee keer de remgreep moet indrukken om de remblokjes "aan te leggen". Daarna is het niet meer nodig en kun je normaal remmen met een keer knijpen.
Dat doe je bij de auto ook als je er nieuwe olie opzet en 'gelucht' hebt.
...

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 dec 2020 12:04

scottpch schreef: 31 dec 2020 10:33 Die FM doet dan het werk voor je met die inremmachine, stukje service. ;)
Dat dacht ik ook, maar wat gebeurt er dan in mijn remblokjes? Men noemt het 'verglazing', maar wat gebeurt er dan percies?

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 31 dec 2020 12:10

Door thermische overbelasting verdwijnen de bindmiddelen en het frictie materiaal sintert aan elkaar.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Nee_Nee
Forum-lid HC
Berichten: 6866
Lid geworden op: 19 dec 2013 20:23

Nee_Nee 31 dec 2020 12:47

Keezx schreef: 31 dec 2020 12:10 Door thermische overbelasting verdwijnen de bindmiddelen en het frictie materiaal sintert aan elkaar.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.
Dank. Mijn dag kan al niet meer stuk. :winkthumb:
Sinteren kan ik zelf opzoeken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinteren

Raadsel opgelost. Duscussie gesloten: inremmen is zinvol

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2415
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 31 dec 2020 13:29

Paar dagen geleden de mountainbike weer eens gebruikt. Het weer is toch beetje té vochtig voor de racefiets.
Ik rij tubeless Racing Ralph met latex erin. Stukje onderweg en valt me op dat de achterband druk verloren heeft. Vooraf nog banden en dempers op druk gebracht, dus vreemd.
Opgepompt en in orde. Geluisterd naar lekkages => niks gevonden.

Kilometertje later weer druk verloren in de achterband. Gestopt bij diepe waterplas, opgepompt en achterwiel door water gehaald. Geen lek gevonden, ook ventiel niet.
Daarna bleef de band wél op druk. Hoe kan dat nou? Ik rij niet zo agressief en op lage druk dat er sprake is van burping.
Gisteren achterband even los gemaakt, latex was eigenlijk op. Laatste beetje Doc Blue erin gegooid, hopen dat het beter gaat.

Hoe kan ik 2x achter elkaar moeten pompen en pas bij de tweede keer in orde?
Dogma F

Plaats reactie