Is je fiets gelijk ook weer een halve kilo zwaarder.
Het grote domme vragen topic
Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang.borgmonster schreef: ↑30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.
Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?
Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
- borgmonster
- Forum-lid
- Berichten: 862
- Lid geworden op: 11 mei 2006 14:29
Dat bedoel ik. Maar moet dat dan echt?senior schreef: ↑30 dec 2020 23:14Op de motor (of in de auto) kom je waarschijnlijk niet aan die tweede keer knijpen toe als het er op aan komt. En op de fiets ook niet ben ik bang.borgmonster schreef: ↑30 dec 2020 19:31 Vraag van jsparie: “ Betekent dit [1] dat er toch nog wat lucht in het systeem zit ? Of [2] is dit gebruikelijk ?”.
Antwoord van orlok: “ Natuurlijk niet, de eerste keer heb je nodig om de remblokken dicht bij de schijf te brengen en de tweede keer om te remmen.”.
Is dat antwoord op eerste of tweede vraag?
Dan heb ik een vraag: is het werkelijk nodig dat je twee keer moet knijpen om te kunnen remmen??? Let wel, ik heb geen ervaring met hydraulische fietsremmen. Wel met motorfiets, quads en auto’s. Nooit hoefde ik eerst “druk op te bouwen” of “de blokken natuurlijk dicht bij de schijf te brengen”.
Wat is dat voor een achterlijk systeem als dat echt waar is?
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6
Als ze verglazen, heb je ze niet ingeremd maar om zeep geholpen. Ze gaan dan piepen en niet veel remkracht meer hebben.
Inremmen moet eigenlijk enkel wanneer er een nieuwe schijf wordt geplaats. Een beetje van de oppervlakkige 'hars' komt dan op de schijf waardoor de combinatie blok/schijf optimaal werkt.
Het 2 keer (of meer) aan de hendel trekken, is enkel de eerste nodig na het plaatsen van nieuwe blokken (of nadat je de remblokken terug open hebt geduwd) om de blokken dicht bij de schijf te brengen. Eens ze dicht genoeg staan, zal je telkens van de eerste keer echt remmen.
Huh?
Waarom heeft de FM dan tegenwoordig zo'n machine in de winkel staan?
https://www.cyclon.nl/product/sbr-inremmachine-zwart/
Waarom heeft de FM dan tegenwoordig zo'n machine in de winkel staan?
https://www.cyclon.nl/product/sbr-inremmachine-zwart/
Ik denk dat er bedoelt wordt dat je na ontluchten even twee keer de remgreep moet indrukken om de remblokjes "aan te leggen". Daarna is het niet meer nodig en kun je normaal remmen met een keer knijpen.
Dat doe je bij de auto ook als je er nieuwe olie opzet en 'gelucht' hebt.
Dat doe je bij de auto ook als je er nieuwe olie opzet en 'gelucht' hebt.
...
Door thermische overbelasting verdwijnen de bindmiddelen en het frictie materiaal sintert aan elkaar.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.
Althans zoiets staat me bij van een cursus autotechniek van een jaartje of 40 terug.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Dank. Mijn dag kan al niet meer stuk.
Sinteren kan ik zelf opzoeken:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinteren
Raadsel opgelost. Duscussie gesloten: inremmen is zinvol
Paar dagen geleden de mountainbike weer eens gebruikt. Het weer is toch beetje té vochtig voor de racefiets.
Ik rij tubeless Racing Ralph met latex erin. Stukje onderweg en valt me op dat de achterband druk verloren heeft. Vooraf nog banden en dempers op druk gebracht, dus vreemd.
Opgepompt en in orde. Geluisterd naar lekkages => niks gevonden.
Kilometertje later weer druk verloren in de achterband. Gestopt bij diepe waterplas, opgepompt en achterwiel door water gehaald. Geen lek gevonden, ook ventiel niet.
Daarna bleef de band wél op druk. Hoe kan dat nou? Ik rij niet zo agressief en op lage druk dat er sprake is van burping.
Gisteren achterband even los gemaakt, latex was eigenlijk op. Laatste beetje Doc Blue erin gegooid, hopen dat het beter gaat.
Hoe kan ik 2x achter elkaar moeten pompen en pas bij de tweede keer in orde?
Ik rij tubeless Racing Ralph met latex erin. Stukje onderweg en valt me op dat de achterband druk verloren heeft. Vooraf nog banden en dempers op druk gebracht, dus vreemd.
Opgepompt en in orde. Geluisterd naar lekkages => niks gevonden.
Kilometertje later weer druk verloren in de achterband. Gestopt bij diepe waterplas, opgepompt en achterwiel door water gehaald. Geen lek gevonden, ook ventiel niet.
Daarna bleef de band wél op druk. Hoe kan dat nou? Ik rij niet zo agressief en op lage druk dat er sprake is van burping.
Gisteren achterband even los gemaakt, latex was eigenlijk op. Laatste beetje Doc Blue erin gegooid, hopen dat het beter gaat.
Hoe kan ik 2x achter elkaar moeten pompen en pas bij de tweede keer in orde?
Dogma F