


Ik heb uiteindelijk een Carbonda 696 besteld en zelf opgebouwd, met links en rechts wat hulp via dit forum (en één keer de lokale fietsenmaker...). Iedereen die heeft geholpen: heel erg bedankt!
Vooraf had ik wel ervaring met cassettes en kettingen vervangen, met velgremmen en met derailleurs afstellen. Ik had echter nog nooit een crank gemonteerd, een balhoofd vervangen en ik had nul ervaring me hydraulische schijfremmen. Onder de streep viel het me alleszins mee. Als je je goed inleest en niet als een houthakker tekeer gaat kom je een heel eind.
Dingen die mij wel tegenvielen schuine streep waar ik van heb geleerd:
- Kabels trekken was een klotekarwei, met name door te strakke foam liners van Jagwire. Uiteindelijk heb ik de liners van Jagwire eruit gehaald en liners van Capgo gebruikt, op aanraden van forumlid Woefdram. Deze zitten iets ruimer en toen was het allemaal zo gepiept.
- Het was wel even zoeken hoe het balhoofd precies in elkaar moest, bij de meegeleverde set van Carbonda zat geen handleiding en als je gaat googelen zie je al snel door de bomen het bos niet meer door alle verschillende soorten balhoofden die er bestaan. Uiteindelijk is het gelukt. Wel was ik zo eigenwijs de vorkconus zonder tool te installeren; met wat kunst en vliegwerk is hij goed komen te zitten. De volgende keer regel ik toch gewoon een pvc-buisje ofzo waarmee ik 'm netjes kan aantikken.
- Ik heb me verkeken op klein prut dat je nodig hebt. Foam liners, lockrings voor de schijfremmen die niet bij de groepset zitten en zo nog wat dingetjes die ik heb verdrongen. Dat heeft me wel een paar tientjes én onnodige wachttijd gekost.
- Het installeren en bleeden van de schijfremmen viel me alleszins mee. Al blijft de olie rommel en zijn velgremmen veel gemakkelijker. Ik heb wel wat hulp op afstand gehad van forumleden, waarvoor dank!
- In algemene zin: goed gereedschap is goud waard!
- Volgens mij vergeet ik nog iets. Dat vul ik dan nog wel aan

Hieronder de onderdelenlijst. Wie scherp is zal zien dat de Garmins nog niet op de fiets zitten, die worden dit weekend bezorgd. Volgens het lijstje kom je exclusief pedalen in theorie uit op ca. 8,3 kilo. Volgens mijn niet zo precieze weegschaal zit ik zonder pedalen op 9,3 kilo. In die kilo verschil zit zo'n 200 gram sealant. De andere 800 gram scharen we maar onder de categorie 'overig'.

Concluderend: als je het leuk vindt om te (leren) klussen aan je fiets kan ik iedereen aanraden om zelf een fiets op te bouwen. Ik heb er een hoop van geleerd, ik heb een unieke fiets en het feit dat ik hem zelf heb opgebouwd maakt de fiets nóg specialer. Ook niet helemaal onbelangrijk: als je werkuren niet meeneemt scheelt het je een hoop geld...
En bovenal: hij fietst heerlijk en ik zit er perfect op. Ik ben een tevreden mens
