Pagina 23 van 30

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 06 dec 2020 19:08
door Cold_
Philippos schreef: 06 dec 2020 17:07 Je kunt de slagen zeker niet meten? Zeker bij schijfremmen, kun je beter een slag hebben, van laten we zeggen 0.2mm waar je niets van merkt, dan dat de spanningen zo ver uit elkaar liggen. Het liefst niet natuurlijk maar soms kan het niet anders.

Daarnaast, de meter van Parktool heeft geen kgf waardes. De getallen kun je naar kgf waardes vertalen adhv een tabel en dat is volledig afhankelijk van de vorm van de spaak. Bij een ronde Sapim Race is het getal 22 rond de 115-120kgf. Bij een CX-Ray is de waarde 14 rond de 115-120 kgf. Hoe die verschaling bij jouw meter gaat, dat ontgaat mij.

Hoe zit het met de andere spaken? Je moet ze allemaal nalopen.

En gemiddeld is 170kgf veel te hoog voor de meeste velgen. Bij de meeste DT velgen, bijvoorbeeld, houdt het op bij 1200NM = 122kgf. Ik vraag mij af wat jouw meter nou echt meet.
Ben zelf een wielrichter aan het bouwen en de meting van de zijdelingse slag moet ik nog afwerken.

Heb nu vlug even vijf spaken van iedere zijde van ieder wiel gemeten om een idee te krijgen. Ga beslist een tabel maken met de waarde van iedere individuele spaak en de procentuele verschillen.

De meter die ik heb werkt vergelijkbaar met de TM-1. Je leest de schaal op het meettoestel af en gaat dan in een tabel gebaseerd op de spaakdiameter de kracht aflezen.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 06 dec 2020 20:59
door Keezx
Dit soort spaakspannngsmeters is heel gevoelig voor de spaakvorm en -dikte, een afwijking van enkele honderdsten mm geeft al rare waarden.
Beste is ijken met een testopstelling met een bekende kracht op een te meten spaaksoort.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 07 dec 2020 08:13
door RKN
Keezx schreef: 06 dec 2020 18:58 Persoonlijk vind ik dat niet zo'n heel goed/duidelijk artikel, de uitvinder van het stress relieving van spaakwielen is Jobst Brand:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/str ... eving.html
Dus ook als er een spaak vervangen wordt, is de kans groot dat deze opnieuw breekt als er niet goed "ontstresst"* wordt?

*weet iemand ook eigenlijk de Nederlandse term voor "ontstressen"?

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 07 dec 2020 09:13
door ddetaey
*weet iemand ook eigenlijk de Nederlandse term voor "ontstressen"?
[/quote]

Is ´ontspannen´ geen correcte vertaling?

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 07 dec 2020 09:41
door RKN
Maar natuurlijk :winkthumb:

Hoe moeilijk kun je het jezelf weer maken als de letterlijke vertaling gewoon raak is... :lol: :oops:

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 07 dec 2020 22:41
door Keezx
RKN schreef: 07 dec 2020 08:13 CUT

Dus ook als er een spaak vervangen wordt, is de kans groot dat deze opnieuw breekt als er niet goed "ontstresst"* wordt?
Groot , nee, maar wel groter dan wanneer je het niet doet.
De kans wordt i.p.v. van zo goed als niet, klein.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 10 dec 2020 18:56
door lugosi
Keezx schreef: 06 dec 2020 18:58 Persoonlijk vind ik dat niet zo'n heel goed/duidelijk artikel, de uitvinder van het stress relieving van spaakwielen is Jobst Brand:
https://www.sheldonbrown.com/brandt/str ... eving.html
Ik ben ook fan van de benadering van Jobst Brandt. Ook het ontwerp van zijn spaakspanningsmeter geniet mijn voorkeur.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 18 jan 2021 13:37
door croix
zo, we zijn er aan begonnen. Na lang wachten mijn lightbycicle R65 velgen binnen gekregen voor ombouw van white industries CLD (disc-brake) naven uit Hplusson velgen. ERD nagemeten (exact zoals aangegeven op de lightbycicle website) en spaken besteld.

Bij het spaken bestellen, wel moeten settlen voor iets andere maten dan berekend. Bij de website waar ik bestelde, hebben ze enkel even afmetingen sapim cx-ray spaken. Daardoor kwam ik bij het voorwiel 1mm langer uit drive side en 1mm korter uit non-drive side. Bij het achterwiel koos ik voor 0,5 mm korter beide kanten. Anders kwam ik op bijna 2mm te lang uit.

12mm nipples gekozen, al bleek achteraf dat in mijn oude wielen 14mm was gebruikt.
IMG_5285.jpeg

Dan oude wielen uit elkaar gehaald, wat trouwens vlotter gaat met een schroefboormachine dan met een spaaksleutel. ;)

Vervolgens de wielen vlechten. Daarbij volgde ik deze youtube tutorial: https://www.youtube.com/watch?v=p2jTrJYJGd8 - klopt als een bus. Ik heb 28 spaken, 2 cross. Het achterwiel halverwege wel opnieuw moeten beginnen, omdat ik dacht dat ik het beter wist en daardoor niet met de correcte spaak was begonnen. Als je een beetje oplet, wordt het gelukkig snel duidelijk dat er iets niet klopt. Meeste werk: door de hoge velgen moest ik steeds een nippel op een andere spaak draaien, dan met die spaak de nippel door het gat steken en dan de nippel overdraaien op de 'echte' spaak. Dik half uur werk per wiel.

Voorwiel is intussen klaar. Meeste moeite had ik met het dish krijgen van het wiel, omdat ik het idee had dat beide kanten spaken dezelfde spanning moesten hebben. Toch nog maar eens googlen en dan bleek dat de disc-brake kant de hogere spanningskant is (110~130). De andere kant krijgt gewoon de spanning die nodig is om het wiel dish te krijgen. In mijn geval moesten die spaken dus veel losser dan ik ze gezet had. Eens ik dat doorhad, was het snel gepiept.

Nu het achterwiel dus nog, maar door de opgedane kennis bij het voorwiel verwacht ik dat dit vlotter zal gaan :)

Gebruikt gereedschap:
- 2 glazen en een stapel muntjes (om de dish te checken)
- spaaksleutel
- spaakhouder voor aero spaken om ervoor te zorgen dat de spaken niet mee roteren bij het aanspannen (zeker nodig)
- zelfgemaakte truing stand
- app die frequentie van de spaak bij aantikken omzet in spanning (het is me hierbij niet zozeer om de exacte spanning te doen, maar wel om te kijken of alle spaken aan een kant ongeveer dezelfde spanning (i.e, frequentie) hebben.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 18 jan 2021 14:03
door havana
Well done.

Ik raad aan de dish continu in de gaten te houden tijdens het spaakproces, dat voorkomt heel veel ellende.

Vlechten
Dish checken
Opspannen
Dish checken
Hoogteslag verwijderen
Dish checken
Zijdelingse slag checken
Dish checken
Enz.

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 18 jan 2021 14:49
door croix
Ha, inderdaad, daar kwam het op neer. Met bij de eerste keren telkens een 'even achter de oren krabben' momentje :lol:

Ik zou wel graag nog eigen ontworpen stickers toevoegen. Heeft iemand daar een goed adres voor?

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 18 jan 2021 15:36
door Philippos

Re: Eerste keer zelf een wiel bouwen

Geplaatst: 18 jan 2021 16:59
door Gravelist
croix schreef: 18 jan 2021 13:37 Toch nog maar eens googlen en dan bleek dat de disc-brake kant de hogere spanningskant is (110~130).
Alvast tip voor het achterwiel, daar gaat de spanning aan driveside het hoogste zijn.
Verder zou ik aanhouden wat havanna hierboven al aangaf..