Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tom Dumoulin

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 aug 2024 14:13

Ik begrijp niets van deze vragen. Iemand?

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 02 aug 2024 14:32

Klein_Verzet schreef: 02 aug 2024 14:13 Ik begrijp niets van deze vragen. Iemand?
Trap je meer of minder watt als je in een aerodynamische houding zit

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3210
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 aug 2024 14:38

edit:
laat maar.
Laatst gewijzigd door EmPeHa op 02 aug 2024 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 aug 2024 15:28

In de vraagstelling lees ik watt/kg, die in de reacties niet ter sprake komt. Zo kan ik ook mijn eigen antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. Iedere renner of zijlijn-deskundige weet ondertussen hopelijk wel dat op het vlakke de stroomlijn (CdA) én het vermogen (niet per kg, maar het totaal) doorslaggevend zijn voor de te behalen snelheid.

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 02 aug 2024 16:57

Klein_Verzet schreef: 02 aug 2024 15:28 In de vraagstelling lees ik watt/kg, die in de reacties niet ter sprake komt. Zo kan ik ook mijn eigen antwoorden geven op vragen die niet gesteld zijn. Iedere renner of zijlijn-deskundige weet ondertussen hopelijk wel dat op het vlakke de stroomlijn (CdA) én het vermogen (niet per kg, maar het totaal) doorslaggevend zijn voor de te behalen snelheid.
Snelheid bergop ligt natuurlijk lager maar over een hele beklimming heb je ook vlakkere stukken, soms zelfs een stukje bergaf en ik denk dat zelfs tijdens het bergop rijden ook wel een zekere luchtweerstand er is? Het zou nogal onnozel zijn om te veronderstellen van niet :D . Soms rijdt men tijdens een beklimming stukken aan 10 kms/u en soms 30 kms/u en meer.

Wat duidelijkheid in vraagstelling betreft : zo onduidelijk leek het mij toch niet?
Ik vraag mij gewoon af of bij de berekening van al dat menselijk maximum trapvermogen wel de vergelijking tussen de verschillende renners objectief genoeg is? Of er wel met voldoende parameters gewerkt wordt? Of al die berekeningen wel een correcte weerspiegeling zijn van de fysieke waarde van een prestatie vergeleken bij de ene met de andere.
Laatst gewijzigd door fiedoo op 02 aug 2024 17:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Gebruikersavatar
CampaYolo
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 01 sep 2020 18:54
Locatie: Daar waar Brabant Zeeland kust

Gebruikersavatar CampaYolo 02 aug 2024 17:07

Ik vraag mij gewoon af of bij de berekening van al dat menselijk maximum trapvermogen wel de vergelijking tussen de verschillende renners objectief genoeg is? Of er wel met voldoende parameters gewerkt wordt? Of al die berekeningen wel een correcte weerspiegeling zijn van de fysieke waarde van een prestatie.
Het antwoord komt over een jaar of 10 als er weer meer wetenschappelijk inzicht is.
Ik ben benieuwd op wat voor fietsen we dan allemaal rijden, eten we allemaal nog steeds hetzelfde of blijkt een biefstuk dieet van de BBQ toch ineens het beste. (CO opname!)
Vroeger, toen de remblokjes van rubber waren en de velgen van staal.

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4194
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 02 aug 2024 19:15

Het vermogen wordt nu heel nauwkeurig gemeten. Het kale gewicht zal over een paar jaar ook wel bekend zijn gemaakt.
Maar de invloed van een dolfijnenhuid op de resulterende snelheid zal lang in nevelen gehuld blijven.
Niet zijken maar reiden !

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 02 aug 2024 23:24

Natuurkundig noch fysiologisch zijn er vraagtekens over wat er nodig is om snel te kunnen fietsen: niet op het vlakke noch bergop.

Dubbeldekker
Forum-lid
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 jul 2024 14:54

Dubbeldekker 03 aug 2024 00:27

@klein-verzet: verdiep je eens in de fysiologie van miguel Indurain.
https://premierendurance.ie/the-cycling ... etirement/

Die zou met zijn gewicht en lengte nooit zoveel tourwinsten hebben mogen krijgen, echter: de fysiologie van die man was uitzonderlijk. Longinhoud, hartslag in rust, etcetera

Je kunt dus niet alleen afgaan op cijfers van een metertje: je moet het geheel beschouwen. Natuurkundige wetten en regels stonden in de weg. Maar hij deed het toch ;)

pino
Forum-lid HC
Berichten: 4194
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 03 aug 2024 08:02

Welke natuurkundige wet gold niet voor Indurain?
Niet zijken maar reiden !

fiedoo
Forum-lid HC
Berichten: 5829
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:14

fiedoo 03 aug 2024 08:19

Dubbeldekker schreef: 03 aug 2024 00:27 @klein-verzet: verdiep je eens in de fysiologie van miguel Indurain.
https://premierendurance.ie/the-cycling ... etirement/

Die zou met zijn gewicht en lengte nooit zoveel tourwinsten hebben mogen krijgen, echter: de fysiologie van die man was uitzonderlijk. Longinhoud, hartslag in rust, etcetera

Je kunt dus niet alleen afgaan op cijfers van een metertje: je moet het geheel beschouwen. Natuurkundige wetten en regels stonden in de weg. Maar hij deed het toch ;)
10 jaar terug ongeveer:""""Chris Froome - Player Profile - Wielrennen

Eurosport
https://www.eurosport.nl › wielrennen › person
Chris Froome · Land: Groot-Brittannië · Geboortedatum: 20 mei 1985 · Geboorteplaats: Nairobi · Lengte: 1.86 m · Gewicht: 69 kg.

Chris Froome "benadert menselijke perfectie"

Het Nieuwsblad
https://www.nieuwsblad.be › dmf20151204_02004137
4 dec 2015 — Als we daarbij het gewicht van Froome bij de test (69,9 kg) in rekening nemen, komt hij uit op 5,98 Watt per kilogram. Tijdens de Tour woog ...

Froome profiteerde van gewichtsverlies (2)

Dopingautoriteit
https://www.dopingautoriteit.nl › nieuws › anp
Froome woog afgelopen zomer 67 kilogram tijdens de Tour de France. In 2008 debuteerde hij in de Ronde van Frankrijk met een gewicht van 75,6 kilogram. Hij ...

Froome: Mijn gewicht fluctueert tussen 67 en 68 kilo

AD.nl
https://www.ad.nl › Algemeen Dagblad › Wielrennen
4 mrt 2016 — Na de 16de etappe in de Tour de France kreeg Chris Froome opnieuw veel vragen over de twijfels die over hem zijn uitgesproken. """"


Zijn deze waarden nu tijdens de tour overschreden? Ik vraag mij af op welke parameters men zich baseert om de grens van
een menselijke prestatie te bepalen en dit obv van watt/kg? Een grote jongen zoals Dumoulin 185 cm voor 68kg moet wschlk toch heel wat meer nutteloze kg meesleuren door zijn groot bovenlijf terwijl bvb bij pogacar 176 voor 66 kg ( een 2 kg verschil) zijn kleiner bovenlijf en in verhouding dus minder nutteloze kilo's zich kan vertalen in veel meer beenspieren en dus wschlk meer gewicht aan beenspieren?
Mijn punt is dat je geen renners hun prestaties moet gaan in twijfel trekken obv niet 100% betrouwbare of toch niet 100% vergelijkbare metingen.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord. 👻😳🤬

Klein_Verzet
Forum-lid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53

Klein_Verzet 04 aug 2024 13:27

We kunnen vanzelfsprekend niet allemaal zo onderlegd zijn in de fysiologie als de twee hierboven laten blijken in hun berichten. De een komt met Indurain aankakken, waar de ander de afvalkoers van Froome als exceptioneel voorbeeld stelt.

Toch maar even een denkoefening dan. Kristian Blummenfelt neemt 7,7 liter zuurstof per minuut op, in zijn goede dagen weegt hij 74kg en nog wat. Hoeveel kilo moet Evenepoel afvallen om aan eenzelfde VO2max te geraken?

Dan nog even deze vingerwijzing: 400w kost 5 liter zuurstof per minuut.

Plaats reactie