Te grote sprongen in cassette
Ik rij ook vaak op die 35, zeker tot 34 per uur hoef ik niet per se naar de 48 (maar dat komt door de 10-33 achterop. Daar mist de 16 helaasKornuit schreef: ↑26 sep 2024 14:11Ik rij zelf ook met 35/48 en 10-16 of 10-28 achter en ervaar dat zelf niet, althans het is mij niet opgevallen. Ik had ook verwacht dat ik de 35 bijna niet zou gebruiken, maar rij er toch meer op dan ik had verwacht. Mijn gemiddeldes liggen een beetje tussen de 30-32 (en 35 bij groepsritten). Vooral de stukken tegen de wind in rij ik op het binnenblad en voor de wind uiteraard op de 49..Patrick VB schreef: ↑26 sep 2024 13:24Mijn madam en ik rijden met SRAM 49/35.
Resultaat is dat de 'kleine plateau' voor ritjes in onze relatief vlakke regio nog zelden gebruikt wordt.
De cassette op mijn fiets gaat van 10 naar 28. Maar, ook hier, ondanks de keuze uit 12 stuks, bij momenten het gemis van sommige kroontjes.
Ik zal er eens op letten.
Zelf heb ik al jaren de 11-23 cassette voor op het vlakke. Die 23 is al te groot wanneer je niet naar de heuvels in Nederland gaat vind ik. Laat staan een 28 of 30...
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Is te groot of vind jij te groot? Laat ieder toch de cassette nemen die hij/zij graag heeft.
Staat ook in mijn tekst toch dat ik ze te groot vind?
Wanneer kan je die 25, 28 of 30 nou gebruiken indien je uitsluitend op het vlakke fietst?
Staat ook in mijn tekst toch dat ik ze te groot vind?
Wanneer kan je die 25, 28 of 30 nou gebruiken indien je uitsluitend op het vlakke fietst?
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Jans mag wel graag even de discussie aanwakkeren, niet op reageren is het beste.
Ben het trouwens wel met je eens dat puur voor de polder de juiste cassette tegenwoordig ontbreekt, maar goed de afzetmarkt van landen waar het niet volledig vlak is, is een stuk groter..
Ik kan nu trouwens prima uit de voeten met 35/48 en 10-28. Als het ene tandje te zwaar is en het andere te licht pas ik mijn cadans wat aan. Ene keer rij ik dan met 88 en de andere keer met 93...allemaal prima en is juist goed om wat te variëren met je cadans.
Oh dan kun je net zo goed 1x rijden!
-
- Forum-lid
- Berichten: 376
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Op het kleine kettingblad rij je aan die snelheid toch met een schuine kettinglijn. Op het buitenblad zou dat niet, of veel minder, het geval zijn.1094 schreef: ↑21 jan 1970 00:49 Ik rij ook vaak op die 35, zeker tot 34 per uur hoef ik niet per se naar de 48 (maar dat komt door de 10-33 achterop. Daar mist de 16 helaas
Dank je Kornuit.Kornuit schreef: ↑05 okt 2024 19:34Jans mag wel graag even de discussie aanwakkeren, niet op reageren is het beste.
Ben het trouwens wel met je eens dat puur voor de polder de juiste cassette tegenwoordig ontbreekt, maar goed de afzetmarkt van landen waar het niet volledig vlak is, is een stuk groter..
Ik kan nu trouwens prima uit de voeten met 35/48 en 10-28. Als het ene tandje te zwaar is en het andere te licht pas ik mijn cadans wat aan. Ene keer rij ik dan met 88 en de andere keer met 93...allemaal prima en is juist goed om wat te variëren met je cadans.
Ja joh, we fietsen toch om onszelf te trainen.
http://www.henrypennings.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;