Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Remklauw ongelijk

kevindelange
Forum-lid

kevindelange 17 mar 2025 17:01

Ik heb een 105 schijfrem welke piept en geen kracht meer heeft. Na de boel gedemonteerd te hebben lijken de zuigers er ongelijk uit te komen. Ik heb geprobeerd deze met wat wd40 in te spuiten en een aantal keer in te knijpen/terug te duwen om het wat te versoepelen, maar het euvel blijft.

Iemand nog een oplossing, of gewoon een nieuwe klauw bestellen?

abdr
Forum-lid

abdr 17 mar 2025 17:33

kevindelange schreef: 17 mar 2025 17:01 Ik heb een 105 schijfrem welke piept en geen kracht meer heeft.
Geen kracht duidt 100% zeker op lucht in de leiding. Ontluchten dus voor je foute conclusies trekt.

Het enige wat er met de remklauw aan de hand kan zijn, is dat een dichtingsrubber kapot gaat, maar a) dan geeft ze nog steeds kracht en b) dan lekt de remklauw.

rene
Forum-lid HC

Gebruikersavatar rene 17 mar 2025 18:21

Slecht ontlucht vermoed ik. Ik heb dit eens gezien bij mijn collega zijn fiets. De remklauw werkte daardoor helemaal niet meer. Eén blokje was helemaal weg, de andere nog ruim 1mm voering.

Het is vaak dat er een luchtbel zit aan de bovenkant van de caliper aan 1 zijde. Volgens mij was dit de binnenkant ( aan de kant van het wiel ). En vaak is dit als vanaf nieuw geleverd of na een beurtje waarbij dit gebeurt. Bij mijn collega na een beurtje van een “ gerenommeerd “ fietsenmaker :?
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless :mrgreen:

abdr
Forum-lid

abdr 17 mar 2025 19:06

Remklauw losmaken van het frame en in alle mogelijke oriëntaties houden wil ook helpen.

TL@
Forum-lid HC

Gebruikersavatar TL@ 17 mar 2025 20:22

Ik verwacht ook lucht maar het kan best dat er olie op de blokken zit. Heb ik ook eens gehad (door diesel gereden, denk ik, fiets was verder ook erg vies)
Afbeelding

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 17 mar 2025 20:31

Er staan verschillende manieren op youtube hoe de zuigers weer gelijk gangbaar te maken.
Ik zou daar eens naar kijken en dan samen met juist ontluchten zoals hiervoor vermeld uitvoeren.
Daarna zal de rem zeker weer als nieuw werken.

leon1
Forum-lid

leon1 18 mar 2025 09:32

Wat het euvel ook is, remklauwen schoonmaken doe je niet met WD40. De afdichtingen rondom de zuiger houden niet van afwijkende olieachtige oplossingen dan hetgeen gebruikt wordt om mee te remmen.
Ride bikes, not tanks!

kevindelange
Forum-lid

kevindelange 18 mar 2025 12:40

Wauw, dat zijn een hoop reacties!

Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.

Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.

Ik ga even checken voor lucht.

abdr
Forum-lid

abdr 18 mar 2025 12:57

kevindelange schreef: 18 mar 2025 12:40 Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt
Als er langs één kant van de klauw lucht zit, wordt die eerst samengeperst voor de zuiger begint te bewegen. Om lucht uit de remklauw te krijgen, kan je die best in alle mogelijke standen houden.

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 18 mar 2025 19:20

kevindelange schreef: 18 mar 2025 12:40 Wauw, dat zijn een hoop reacties!

Ik zal eens kijken of er lucht in zit, maar dat was niet het eerste vermoeden. De blokjes zijn trouwens gelijk afgesleten. De reden van het geluid leek mij door de ongelijke druk. Eén zijde gaat tegen de schijf, terwijl de andere zijde nog niet goed aangrijpt. De klauw was verder netjes gecentreerd. De blokjes zijn schoon, zonder olie en dergelijke. Heb ze ingespoten met remmen reiniger en daarna nog even kort in vlam gezet. Daarna heel licht opgeschuurd. Euvel blijft, en is ook duidelijk te zien.

Voor de duidelijkheid op het berichtje van leon1; ik heb de remmen niet schoongemaakt met wd40, hiermee heb ik puur geprobeerd om de zuiger weer gangbaar te maken.

Maar dat is juist wat niet de bedoeling is, de zuigers gangbaar maken met wd40. De zuigers maak je gangbaar met de olie, welke je gebruik om de remmen te vullen.

kevindelange
Forum-lid

kevindelange 18 mar 2025 20:00

scottwilko schreef: 18 mar 2025 19:20
kevindelange schreef: 18 mar 2025 12:40 Wauw, dat zijn een hoop reacties!

Maar dat is juist wat niet de bedoeling is, de zuigers gangbaar maken met wd40. De zuigers maak je gangbaar met de olie, welke je gebruik om de remmen te vullen.
Helder! Staat dat ook toevallig nog ergens beschreven hoe dit "hoort"?

Het WD-40 verhaal kwam ik hier tegen: viewtopic.php?t=96693 daar kwam geen negatieve reactie op, vandaar dat ik dat probeerde.

abdr
Forum-lid

abdr 19 mar 2025 17:54

De filmpjes van ParkTool zijn over het algemeen goed, soms wel wat onnozel. Deze gaat over remklauwen: https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo

Plaats reactie