Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vandaag geklust aan de fiets

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 jul 2022 12:45

Niet best weer voor een ritje dus maar even een klusje aan de fiets gedaan dat ik al een tijdje in mijn hoofd had, het bleeden van de remschijven.
Had ik al een tijdje in mijn hoofd omdat ik de remhendels bijna helemaal naar het stuur moet knijpen om reactie te krijgen.

Op YouTube filmpjes bekeken, ziet er niet moeilijk uit. Spulletjes besteld en gaan met die banaan.

Zo makkelijk ging het allemaal helaas niet 😕

Slang op nippel aangesloten, maar het slangetje blijft gewoon niet zitten als ik er olie doorheen spuit (ook als dat met beleid gedaan wordt). Je kunt je voorstellen wat een kliederboel dat is geworden.

Uiteindelijk er maar mee gestopt toen de hendel lekker stevig aanvoelde (met het bleed block erin).
Alles schoongemaakt en weer geïnstalleerd. Wiel erin en wat denk je, nog steeds moet ik het hendel bijna tot aan het stuur knijpen.

Remblokken zijn ook nog prima dus volgens mij kan het daar niet aan liggen. Dus als iemand een suggestie heeft?

Al met al een hele ochtend bezig geweest zonder het gewenste resultaat 😕

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5540
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 31 jul 2022 12:57

Je kan beter andersom bleeden. Ten minste bij shimano. Die nippelaansluiting is gewoon niks en olie erdoor duwen wil totaal niet. Behalve als het systeem helemaal leeg is. Dus ik laat olie eruit via het slangetje en dan zorg ik dat het trechtertje vol blijft. Wel eerst even de lucht uit het reservoir bij de remhendel halen.
Dat lukt meestal al door allleen het trechtertje aan te sluiten en een beetje te spelen met de remhendel en de hoek van t stuur. Als je zeker weet dat het reservoir luchtvrij is dan pas de bleed port open zetten en via het slangetje een paar keer door aan de rem te pompen olie doorvoeren. Goed zorgen dat de trechter vol genoeg is. De luchtbellen uit de remklauw komen er dan met oude olie mee uit. Gedurende het doorvoeren gaat de hendel helemaal tegen het stuur uiteraard. Als je de bleed port sluit en nog een keer pompt is het gewoon weer hard. En als het goed is gewoon zonder lucht.

Is ook logischer omdat eventuele vervuiling en rommel in de olie veelal onderin zit.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4336
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 31 jul 2022 13:18

Je kunt ook eens een “lever-bleed” proberen. Dan doe je helemaal niks met de nippel op de remklauw. Zie bijv.

https://youtu.be/5-9G1i9T268

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 31 jul 2022 13:43

Zou ik in dit geval niet doen. Grote kans dat er lucht verderop in het systeem is gekomen, als het er niet al zat. Dus het hele systeem flushen. Die goedkope bleedkits zijn soms drama. Sinds ik een profi setje heb (SRAM in mijn geval) is bleeden ineens een eenvoudig klusje geworden.

Mocht je DOT vloeistof gebruikt hebben, dan even goed afspoelen, anders heb je straks een fiets waar de lak afvalt.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 31 jul 2022 14:38

Ga toch ook maar eens nieuwe remblokken bestellen om alles uit te sluiten. Kosten zijn te overzien.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2022 09:21

fabber schreef: 31 jul 2022 14:38 Ga toch ook maar eens nieuwe remblokken bestellen om alles uit te sluiten. Kosten zijn te overzien.
Kan niet aan de remblokken liggen want zelfs bij versleten remblokken, maar met voldoende olie in het systeem krijg je je hendel niet tegen het stuur.

Gebruikersavatar
fabber
Forum-lid
Berichten: 332
Lid geworden op: 08 mar 2011 10:33
Locatie: Amersfoort

Gebruikersavatar fabber 01 aug 2022 10:12

Als ik de remblokken eruit haal, de zuigers terugdruk en het bleed blok er tussen druk, voelen de hendels strak aan als ik ze inknijp.

Waar kan het dan aan liggen? Of doe ik iets fout in de procedure?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5258
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2022 10:42

fabber schreef: 01 aug 2022 10:12 Als ik de remblokken eruit haal, de zuigers terugdruk en het bleed blok er tussen druk, voelen de hendels strak aan als ik ze inknijp.

Waar kan het dan aan liggen? Of doe ik iets fout in de procedure?
Dat heeft thestudent hierboven net goed uitgelegd. Waarschijnlijk zit er nog niet voldoende olie in of nog lucht in. Als je een bleedblok er in doet zal het altijd strak aanvoelen omdat de zuigers volledig zijn ingedrukt in de remklauw.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 03 aug 2022 22:24

Bottom bracket vervangen. Vanmiddag met naar huis fietsen, klak-klak-klak ongeveer 1x per omwenteling van de pedalen.
Nu had ik al het vermoeden dat de lagers op waren maar zolang het goed loopt niets aan doen. Op 25km werd het fenomeen wel zo luid hoorbaar dat mensen op het trottoir al keken wat er zo'n lawaai maakte :)
Thuis crankstel eruit, lagers ontzettend ruw. Naja, ff BB eruit gedraaid, een ubb4630 van rotor en die draai je zo los. Heb er altijd 1 in voorraad, en nu rijdt het weer als nieuw. 20 minuten werk met het juiste gereedschap, inclusief proefrit.
Dogma F

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6329
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 aug 2022 08:01

Ramon73 schreef: 03 aug 2022 22:24 Bottom bracket vervangen. Vanmiddag met naar huis fietsen, klak-klak-klak ongeveer 1x per omwenteling van de pedalen.
Nu had ik al het vermoeden dat de lagers op waren maar zolang het goed loopt niets aan doen. Op 25km werd het fenomeen wel zo luid hoorbaar dat mensen op het trottoir al keken wat er zo'n lawaai maakte :)
Thuis crankstel eruit, lagers ontzettend ruw. Naja, ff BB eruit gedraaid, een ubb4630 van rotor en die draai je zo los. Heb er altijd 1 in voorraad, en nu rijdt het weer als nieuw. 20 minuten werk met het juiste gereedschap, inclusief proefrit.
Haastige spoed???? ;)

Gebruikersavatar
Christine
Forum-lid
Berichten: 314
Lid geworden op: 27 aug 2016 20:16

Gebruikersavatar Christine 05 aug 2022 12:01

Toevallig, ik heb ook daarnet de bracket lagers vervangen. Ik zag er erg tegenop, maar het was snel gepiept. Er zaten Shimano 105 lagers in, nu Dura Ace. Omdat het kan.
Ik dacht dat de lagers heel vast zouden zitten, maar dat viel mee. Ze pasten, ook mooi meegenomen.

Ik had een klikkend geluid bij het fietsen, soms meer dan anders, dacht dat het verholpen was toen ik de crank set eraf had gehad, maar nee. Als het nu nog klikkerdeklik doet, weet ik dat het niet aan de lagers ligt.

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2405
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 09 aug 2022 20:28

Afbeelding

Had onlangs versleten BB lagers. Heel bottom bracket vervangen, €85,41...
Voor iets minder dan de helft van de prijs van een nieuwe BB twee lagers besteld (SKF 61806 €41,75). Oude lagers eruit getikt, huls warm gestookt en de nieuwe lagers glijden zonder weerstand op hun plek. Nieuwe lagers in de huls zetten was zó gefixt.
Nu heb ik 1 refurbished en 1 nieuwe op voorraad, kan ff vooruit. Gaat bij mij ongeveer 10.000km mee (ruim 1 jaar aangezien ik met 2 fietsen rijd).
Dogma F

Plaats reactie