Ernie C. schreef: ↑10 aug 2023 21:42
Wat betreft het onderwijs: ook het hoofd van een kind raakt een keer vol. Ik begrijp goed dat de scores lager worden. Er is zoveel overprikjeling tegenwoordig.
Ook bij de hoogbegaafde kinderen waar ik mee werk zie ik de scores omlaag gaan, ondanks dat ze mij nog dagelijks kunnen verbazen met hun probleemoplossend vermogen, creativiteit, inzicht en inzet. Je kunt je dus ook afvragen of de manier van toetsen nog wel aansluit bij het moderne denken.
Wel dat hangt er van af wat je belangrijk vind.
Misschien moet er wat keuzes gemaakt worden in de lessenpakketten.
Uiteraard is het nodig om mensen goed op te leiden naar een functie die aansluit bij hun kennen, kunnen en interesse.
Maar er is zoveel meer; een mondige kritische burger worden vereist kennis over hoe je moet denken, denkfouten en uitgebreide kennis van de geschiedenis en de huidige realiteit. Dat gaat verder dan je omgeving.
Dat een grondige kennis van de taal hier essentieel is behoeft toch geen betoog. En ja dat overstijgt vaak de taalkennis die nodig is om op de werkvloer te kunnen functioneren. Het onderwijs wil toch niet alleen vakidioten afleveren?
De bepleiting van kennis in te ruilen voor vaardigheden (om die kennis te verwerven indien nodig) de laatste decennia is mijn inziens een grote blunder. Eerst kennis, dan vaardigheden waarbij je die kennis leert toepassen.
Ik wil bovendien toch opmerken, vind ik heel belangrijk, dat kennis 'vormend' is, terwijl vaardigheden dat niet zijn.