Ben ik het helemaal mee eens. Tot voorkort was er voor kleine fietsen weinig materiaal beschikbaar, daarentegen is 105 r7100 tegenwoordig vanaf 160mm te krijgen.scottwilko schreef: ↑28 mei 2024 08:54 Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.
165mm cranks van Pogacar
Met goed zoeken is de 165mm misschien nog ergens te vinden, maar de 165 zijn veelal uitverkocht en komen pas weer over weken.wmc schreef: ↑28 mei 2024 10:39Ben ik het helemaal mee eens. Tot voorkort was er voor kleine fietsen weinig materiaal beschikbaar, daarentegen is 105 r7100 tegenwoordig vanaf 160mm te krijgen.scottwilko schreef: ↑28 mei 2024 08:54 Het gaat hier niet alleen om het compenseren van de beenlengte. Ook met een langere binnenbeen lengte zijn kortere cranks de trent aan het worden, vanwege de beoogde voordelen.
Voor kleinere fietsen en fietsers is het wel een bijkomend voordeel dat hier meer aandacht en materiaal voor beschikbaar komt.
Dat was mij ook al opgevallen inderdaad. 165mm is momenteel 'hot'. Bij bike24 zag ik dat de Ultegra 34/50 165mm op weken levertijd stond toen ineens er wel voorraad online kwam. Toen meteen toegeslagen. Maar ik heb net gekeken, ook die voorraad is alweer weg....
Ride bikes, not tanks!
-
- Forum-lid
- Berichten: 1114
- Lid geworden op: 20 okt 2018 10:53
De hoeveelheid onzin vliegt door de gebakken lucht. De een roept "de heuphoek wordt kleiner" een ander echoot "mijn rug wordt vlakker" dan papegaait een volgende "mijn buik krijgt meer ruimte." Allemaal leuk en hartstikke leerzaam, maar ik vraag naar de (wetenschappelijk onderbouwde) biomechanische voordelen, want waarom zijn die cranks dan niet bijvoorbeeld 100mm? Lees aub eerst nog even mijn eerste bericht.
Waarom zoek je zelf niet op het internet? Er zijn talloze artikelen te vinden. Je zoekt wetenschappelijk onderbouwde redeneringen. Geen idee of je die gaat vinden. De meeste artikelen zijn van bikefitters en zoals je weet houden die er zelfs van persoon tot persoon een andere mening op na.
Zie ook de link die ik heb gedeeld. Dat vond ik toch een van de betere qua uitleg.
Zie ook de link die ik heb gedeeld. Dat vond ik toch een van de betere qua uitleg.
Ride bikes, not tanks!
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Hoort verzuring/doorbloeding tot je biomechanica?
Want dat van de heuphoek is toch helder.., kan je met je geodriehoek en goniometrie bewijzen. Weinig wetenschappelijk, maar wel behoorlijk feitelijk.
En dat die heuphoek impact heeft op doorbloeding en bij sommigen daadwerkelijk serieus problemen krijgen met een liesslagader, is vrij bekend.
Ergo, grotere heuphoek is beter. Of meer aero (platter) kunnen zitten met dezelfde heuphoek is minder luchtweerstand.
Goede vraag waarom dan niet naar 100mm, of 130mm... heb ik geen antwoord op, er zijn wel wat onderzoeken gedaan met cranks van 130mm tot 190mm oid. Er zijn zelfs cranks met verschillende montagepunten om dit afgesteld te krijgen. Maar ik heb daar niet direct links van voor je.
Want dat van de heuphoek is toch helder.., kan je met je geodriehoek en goniometrie bewijzen. Weinig wetenschappelijk, maar wel behoorlijk feitelijk.
En dat die heuphoek impact heeft op doorbloeding en bij sommigen daadwerkelijk serieus problemen krijgen met een liesslagader, is vrij bekend.
Ergo, grotere heuphoek is beter. Of meer aero (platter) kunnen zitten met dezelfde heuphoek is minder luchtweerstand.
Goede vraag waarom dan niet naar 100mm, of 130mm... heb ik geen antwoord op, er zijn wel wat onderzoeken gedaan met cranks van 130mm tot 190mm oid. Er zijn zelfs cranks met verschillende montagepunten om dit afgesteld te krijgen. Maar ik heb daar niet direct links van voor je.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Ehr pardon? Papegaait. Houden we het een beetje netjes hier? Ik ga jou toch ook niet voor leugenaar of oproerkraaier uitmaken.Klein_Verzet schreef: ↑28 mei 2024 13:04 De hoeveelheid onzin vliegt door de gebakken lucht. De een roept "de heuphoek wordt kleiner" een ander echoot "mijn rug wordt vlakker" dan papegaait een volgende "mijn buik krijgt meer ruimte." Allemaal leuk en hartstikke leerzaam, maar ik vraag naar de (wetenschappelijk onderbouwde) biomechanische voordelen, want waarom zijn die cranks dan niet bijvoorbeeld 100mm? Lees aub eerst nog even mijn eerste bericht.
-
- Forum-lid
- Berichten: 379
- Lid geworden op: 08 feb 2024 21:03
Ik was gisteren bij een fietshersteller waarbij dit zeer toevallig ter sprake kwam. Hij heeft al 4 weken een 165 mm crankstel in bestelling bij Shimano, levering wordt telkens uitgesteld.
Overigens, mijn madam heeft op de weg gekoerst met 172,5 cranks, op de baan met 165 mm.
Overstap gebeurde zonder problemen. Vaak deed ze bv voormiddag duurtraining op de weg, avond baantraining.
Ik heb haar nooit enige negatieve opmerking weten maken over de kortere cranks.
Ik vermoed zelfs dat vele fietsers het verschil niet meteen zouden opmerken.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
Heeft iemand eigenlijk weleens verschillende maten link en rechts geprobeerd vanwege beenlengte verschil?
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
Ik blijf gewoon 172.5mm gebruiken. Kortere benen en langer bovenlijf. Mijn knieën komen dus niet zo hoog, en door het ontbreken van “buik” met 68kg heb ik geen last als ik in de beugel fiets.
Op de ATB heb ik wel 170mm omdat ik 175 wel te lang vind. Ooit eens 175mm gehad op de racer ook maar dat vond ik te lang.
Op de ATB heb ik wel 170mm omdat ik 175 wel te lang vind. Ooit eens 175mm gehad op de racer ook maar dat vond ik te lang.
Life is too short for not riding tubulars..euhhh tubeless