Gezocht: road/gravel combi
De Terra kan ik ook aanraden. Gebruik ik ook zowel op de weg als gravel. Extra wielset erbij en je bent er.
En werkt het perfect? Ligt eraan hoe je omgaat met de fiets en haar gebruikt. Als ik ga van gravel->weg, maak ik de fiets altijd volledig schoon. Andersom nooit. Zo af en toe moet ik ook de schijfremmen en remklauwen stellen, aangezien de wielsets niet dezelfde naven bevatten.
En werkt het perfect? Ligt eraan hoe je omgaat met de fiets en haar gebruikt. Als ik ga van gravel->weg, maak ik de fiets altijd volledig schoon. Andersom nooit. Zo af en toe moet ik ook de schijfremmen en remklauwen stellen, aangezien de wielsets niet dezelfde naven bevatten.
Grail past niet zo heel breed in volgens mij, ze geven 42mm op bij canyon.daniel1975 schreef: ↑29 dec 2024 08:12 Het is een echte gravelbike, eerder aan de luie kant dan een wegfiets.
Zou als wegfiets-gravel combi dan eerder naar de Grail kijken.
En ik weet van fietsmaatje die 60mm strandbanden in z'n grizl heeft.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Klopt, daarom juist: zijn Lux voor het ruigere offroad en de grail dichterbij de wegfiets.
Als ze mij missen, dan ben ik…….FIETSEN!
De Superior X-Road.
Superior gebruikt hetzelfde frame voor hun gravel- en wegfietsen.
Het is een eerder sportieve gravelbike. Banden officieel tot 40mm. Maar ik heb er G-One bite 40 mm op liggen en wel nog wat mm's over.
Ik gebruik de fiets ca. 70% op de weg en 30 % gravel. Twee wielsets, dus gewoon wisselen en gaan.
Ik kan het alleen maar aanraden. De SUP is al een paar keer de Ventoux op geweest, maar evengoed in het bos en de blubber tot je amper het originele kleur nog zag.
Zou even de geo moeten vergelijken, maar het is echt een eerder racy gravelbike.
Superior gebruikt hetzelfde frame voor hun gravel- en wegfietsen.
Het is een eerder sportieve gravelbike. Banden officieel tot 40mm. Maar ik heb er G-One bite 40 mm op liggen en wel nog wat mm's over.
Ik gebruik de fiets ca. 70% op de weg en 30 % gravel. Twee wielsets, dus gewoon wisselen en gaan.
Ik kan het alleen maar aanraden. De SUP is al een paar keer de Ventoux op geweest, maar evengoed in het bos en de blubber tot je amper het originele kleur nog zag.
Zou even de geo moeten vergelijken, maar het is echt een eerder racy gravelbike.
Goede inderdaad, ik rijd zonder spacers op de Foil zonder spacers en alleen een topcap van ongeveer 15mm met een 100mm stuurpen. Heel veel ruimte heb ik daar dus niet want heel veel lager wordt zo'n topcap niet.wasbeer2006 schreef: ↑29 dec 2024 09:44 Misschien er overheen gelezen maar hoeveel spacers rijd je?
Een gravel frame heeft meestal een stack die 20mm hoger is ongeveer.
Als je die iets kan compenseren, al zou ik bij offroad gebruik altijd wat minder drop pakken.
Wel zo fijn als je door een paar kuilen gaat.
Er is zat. Al schrijf je met een ronde zadelpen heel veel af! Ik zou eventueel twee zadelpennen overwegen.
Ik vind de addict gravel erg mooi, Pas een checkmate in elkaar gezet, ook erg mooi en als los frame goed geprijsd.
Maar geen ronde pen.
De vereiste van een ronde zadelpen is inderdaad een behoorlijk restrictief filter. Overigens is het prima als ik middels een adapter of insert een ronde zadelpen kan monteren. Ik ga er namelijk vanuit dat een tweede zadelpen sowieso nodig is, omdat die ook van aluminium moet zijn.
Addict Gravel is inderdaad erg mooi, maar dat gaat dus mis met de zadelpen. Checkmate had ik nog niet gezien, maar wel erg duur en met 380/556 ook bijna 3 cm meer stack met een kortere reach.
Ah, ik had alleen naar de Factor Ostro Gravel gekeken. Factor LS is ook mooi, maar in mijn maat zit ik dan op bijna 40mm extra stack bij dezelfde reach in vergelijk met mijn Foil. Die geo's lijken dus behoorlijk uit elkaar te liggen. Heb jij dan wellicht een andere maat en/of een latere generatie Foil?scottpch64 schreef: ↑29 dec 2024 07:11 Factor LS, heeft een ronde zadelpen...
Heb zelf 2 Scott Foils en gebruik mijn Factor LS tijdens winter over asfalt en onverhard.
De Geometrie komt erg dicht bij mijn Foil en de Factor is een echte gravelracer die op asfalt niet onderdoet voor de Scott.
Heb in het verleden ook de Aspero een tijdje getest en ook dat was een fiets die dicht bij een echte racer komt!
Voordeel van de Factor is dat het een lichte frameset is, heb 'm opgebouwd met 1x12 Sram XPLR en 40mm hoge wielen.
In die setup komt ie tot 8kg.
Gezien de Aspero op mijn shortlist staat: wat heeft de doorslag gegeven om voor de Factor LS te gaan destijds? Of was het niet een directe shootout?
Geo is inderdaad te verschillend om dit een serieuze optie te laten zijn.
Dat is inderdaad een goede optie, die houd ik in het achterhoofd. Wel vind ik de sprong van de XS naar de S wel raar met precies dezelfde reach.ColumsbusMJ schreef: ↑29 dec 2024 07:37 Cube Nuroad C:62 Race
Geen high-end prijs, maar voldoet volgens mij aan de meeste van je eisen. Ik weet niet in hoeverre de stack en reach op de mm nauwkeurig moeten zijn. Deze twee opties liggen het dichtstbij.
520 / 388
544 / 388
De 2024 versie van Aspero heeft wel ruimte voor 45mm, dus dat probleem is gelijk opgelost. En die houdt verder dezelfde geo volgens mij.asmeets schreef: ↑29 dec 2024 08:31 Hoe belangrijk is je eis van 45 mm brede banden? De Aspero is officieel tot 42 mm. Wel een heel erg fijne gravel racer mag ik zeggen als ervaren gebruiker. Heb er veel mee gegraveld en op de weg gereden. Voldoet in beide gevallen meer dan prima, al merk je wel dat een echte wegfietst daar specifiek voor bedoeld is. Dat is slechts een marginaal verschil hoor, maar merkbaar.
Alternatief is een Aurum Manto. Geometrie is erg vergelijkbaar met de Aspero en net wat lichter. Ook iets duurder, maar je hebt het niet over budget gehad. Heb mijn Aspero onlangs ingeruild op de Manto en een ook dat is een gravelracer. De eerste ritten bevallen uitermate goed. Is weer net wat beter dan de Aspero. Zowel op de weg als op de Nederlandse gravel paden. En wel geschikt voor 45 mm banden.
Die Aurum Manto is wel echt mooi zeg, die gaat mee op de lijst. In welk opzicht is die beter dan de Aspero? Hoewel ik niet perse een budget cap gesteld heb, moet ik voor deze geloof ik wel tegen een mooie deal aanlopen. Of ik heb wat meer mentale voorbereiding nodig, dat kan natuurlijk ook

Factor LS is ook mooie fiets, maar valt denk af doordat je breder wilt dan 40mm.rton schreef: ↑30 dec 2024 20:01 Ah, ik had alleen naar de Factor Ostro Gravel gekeken. Factor LS is ook mooi, maar in mijn maat zit ik dan op bijna 40mm extra stack bij dezelfde reach in vergelijk met mijn Foil. Die geo's lijken dus behoorlijk uit elkaar te liggen. Heb jij dan wellicht een andere maat en/of een latere generatie Foil?
Maar kwa geometry moet dat toch lukken, je vraagt stack 527 en reach 384.
Pak ik de LS in maat 49, krijg je stack 530 en reach 372, 1cm langere stuurpen en je bent er.
Ik heb hem zelf ook, mijn eis voor gravel frame was geen volledig geintegreerde kabels zodat je nog makkelijk balhoofdlagers kan vervangen.
De Ostro gravel viel daardoor af bijvoorbeeld.