Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Gezocht: road/gravel combi

asmeets
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar asmeets 31 dec 2024 06:21

rton schreef: 30 dec 2024 20:13 Die Aurum Manto is wel echt mooi zeg, die gaat mee op de lijst. In welk opzicht is die beter dan de Aspero? Hoewel ik niet perse een budget cap gesteld heb, moet ik voor deze geloof ik wel tegen een mooie deal aanlopen. Of ik heb wat meer mentale voorbereiding nodig, dat kan natuurlijk ook ;)
Ik heb nu zes ritten gedaan waarvan drie op de weg en drie over gravel/bospaden. Het nu vooral nog nieuw :D

Als ik een verschil moet duiden dan is dat op dit moment het gevoel dat alles net wat gemakkelijker gaat. Dat gevoel heb ik op de weg wat meer dan op de gravel/bospaden. De Manto is dan ook wat lichter dan de Aspero.
Verder zijn er vooral veel overeenkomsten. Goed zitten op de fiets met nauwelijks merkbare verschillen in de afstelling doordat die van de Aspero is overgezet op de Manto. Minder comfort als het terrein grof is. Denk aan wortels, single tracks etc. maar daarvoor is het wat mij betreft dan ook een gravelRACER. Gemakkelijk snelheid maken op mooie lange gravelpaden zoals in de kroondomeinen, maar ook op de weg.

Veel plezier en succes met je zoektocht.

scottpch64
Forum-lid

scottpch64 31 dec 2024 07:27

rton schreef: 30 dec 2024 20:01
scottpch64 schreef: 29 dec 2024 07:11 Factor LS, heeft een ronde zadelpen...
Heb zelf 2 Scott Foils en gebruik mijn Factor LS tijdens winter over asfalt en onverhard.
De Geometrie komt erg dicht bij mijn Foil en de Factor is een echte gravelracer die op asfalt niet onderdoet voor de Scott.
Heb in het verleden ook de Aspero een tijdje getest en ook dat was een fiets die dicht bij een echte racer komt!
Voordeel van de Factor is dat het een lichte frameset is, heb 'm opgebouwd met 1x12 Sram XPLR en 40mm hoge wielen.
In die setup komt ie tot 8kg.
Ah, ik had alleen naar de Factor Ostro Gravel gekeken. Factor LS is ook mooi, maar in mijn maat zit ik dan op bijna 40mm extra stack bij dezelfde reach in vergelijk met mijn Foil. Die geo's lijken dus behoorlijk uit elkaar te liggen. Heb jij dan wellicht een andere maat en/of een latere generatie Foil?

Gezien de Aspero op mijn shortlist staat: wat heeft de doorslag gegeven om voor de Factor LS te gaan destijds? Of was het niet een directe shootout?
Ik heb een maat S van de Foil, model 2019 en 2022, met een spacer van 2cm. seattube 74gr/headtube 72gr.
De Factor LS,mt 52 met een spacer van 1cm.
De hoeken zijn nagenoeg hetzelfde, 74gr voor seattube en 71,9 voor headtube, bovenbuislengte is even lang, 53,5cm.
Ze staan alle drie naast elkaar in de garage en dan scheelt de hoogte een 0,5cm dat de Factor hoger uitkomt...
Ook de reach en de drop van stuur van 1 Scott en de Factor zijn hetzelfde, op de andere scott zit een integrated stuur/stuurnok.
Heb voor de Factor de platte topcap gebruikt, er worden er 2 bijgeleverd, een 2cm hoge topcap en een platte.
Ook dezelfde lengte stuurnok en hetzelfde zadel voor alle drie de fietsen.

Gezien de Stack en Reach heb je ook een S van de Foil.
Jij rijd zonder spacers op de Foil, ik met 2cm. Haal je die weg en ga de Factor zonder spacers rijden dan kom je niet op bijna 4cm verschil uit maar ong. 1,5cm.
Ik heb ze net nog even opgemeten voor je...
Stuurnok op de Factor is 80mm en -6gr, pak je dan een stuurnok van -8gr dan heb je dat verschil al bijna overbrugd.

Cervelo Aspero en Scott Addict Gravel waren mijn eerste keus tijdens Corona, beiden een levertijd van bijna een jaar bleek toen.
Heb toen de Cervelo afbesteld en op basis van de geometrie een Factor LS frame gekocht en daar nog geen moment spijt van gehad. Geweldige fiets met bijna dezelfde rijeigenschappen als mijn 2 Foils!!

bikerke
Forum-lid

bikerke 31 dec 2024 09:06

De graden van de zitbuis maakt niets van verschil. De terugstand van je zadel blijft altijd hetzelfde.

pino
Forum-lid HC

pino 31 dec 2024 09:14

bikerke schreef: 31 dec 2024 09:06 De graden van de zitbuis maakt niets van verschil. De terugstand van je zadel blijft altijd hetzelfde.
?
Niet zijken maar reiden !

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 jan 2025 10:44

Ja dat is een beetje de discussie of je er iets mee doet.
Er zit een gedachte achter een stijlere zadelbuis, als je de setback gelijk gaat houden merk je daar qua houding niet veel van.
Mogelijk wel qua rijgedrag.

Het is niet voor niets dat mp vaak volstaat met zadelpennen met setback van bepaalde modellen.

rton
Forum-lid

rton 01 jan 2025 19:53

Ik heb nog even gekeken naar de Factor LS en de Superior, maar in beiden kan ik maximaal 40mm banden kwijt. Zonde, want verder kunnen ze me wel bekoren. De Orbea Terra gaat qua geo helaas niet passen.

Dus dan wordt shortlist Cervelo Aspero, Aurum Manto, Specialized Crux en de Canyon Grizl CF SLX.

rton
Forum-lid

rton 01 jan 2025 19:56

wasbeer2006 schreef: 01 jan 2025 10:44 Ja dat is een beetje de discussie of je er iets mee doet.
Er zit een gedachte achter een stijlere zadelbuis, als je de setback gelijk gaat houden merk je daar qua houding niet veel van.
Mogelijk wel qua rijgedrag.

Het is niet voor niets dat mp vaak volstaat met zadelpennen met setback van bepaalde modellen.
Is er een algemene regel over hoe die seat tube hoek het rijgedrag beïnvloedt. Als ik die van mijn Scott Foil vergelijk met zo ongeveer alle suggesties die hier zijn langs gekomen, dan zie zowel steilere als minder steile varianten. Er lijkt dus niet echt een consensus te zijn in wat deze hoek zou moeten zijn voor een gravel georiënteerde fiets in vergelijk met een dedicated weg frame?

pino
Forum-lid HC

pino 01 jan 2025 20:22

De driehoek zadel-stuur-bracket is van belang voor hoe je zit. Al maakt je zitbuis een rondje zijwaarts, als je zadel maar op de juiste plek zit. Dat het puntje van het zadel op een bepaalde plek t.o.v. het bracket moet zitten is door het bestaan van ligfietsen niet juist gebleven.
Niet zijken maar reiden !

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 02 jan 2025 11:59

Met een steilere zitbuis is een kortere achterste driehoek, dus kortere wielbasis mogelijk. Dat beïnvloed weldegelijk het rijgedrag. Uiteraard moet rekening gehouden worden met de UCI voorschriften over zadel setback en met de wens van de gemiddelde klant om ongeveer evenveel gewicht achter als voor het bracket te hebben. Dat scheelt nek- en polsklachten.

In principe laat het laten vallen van de verplichte rechte zitbuis ruimte voor korte chain stays en voldoende setback. Het probleem van onbedoeld wheelies maken bergop komt dan wel om de hoek kijken.

Dus ja, een steilere zitbuis is een overweging om de rijkwaliteit te beïnvloeden, maar er zijn beperkingen
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie