rton schreef: ↑30 dec 2024 20:01
scottpch64 schreef: ↑29 dec 2024 07:11
Factor LS, heeft een ronde zadelpen...
Heb zelf 2 Scott Foils en gebruik mijn Factor LS tijdens winter over asfalt en onverhard.
De Geometrie komt erg dicht bij mijn Foil en de Factor is een echte gravelracer die op asfalt niet onderdoet voor de Scott.
Heb in het verleden ook de Aspero een tijdje getest en ook dat was een fiets die dicht bij een echte racer komt!
Voordeel van de Factor is dat het een lichte frameset is, heb 'm opgebouwd met 1x12 Sram XPLR en 40mm hoge wielen.
In die setup komt ie tot 8kg.
Ah, ik had alleen naar de Factor Ostro Gravel gekeken. Factor LS is ook mooi, maar in mijn maat zit ik dan op bijna 40mm extra stack bij dezelfde reach in vergelijk met mijn Foil. Die geo's lijken dus behoorlijk uit elkaar te liggen. Heb jij dan wellicht een andere maat en/of een latere generatie Foil?
Gezien de Aspero op mijn shortlist staat: wat heeft de doorslag gegeven om voor de Factor LS te gaan destijds? Of was het niet een directe shootout?
Ik heb een maat S van de Foil, model 2019 en 2022, met een spacer van 2cm. seattube 74gr/headtube 72gr.
De Factor LS,mt 52 met een spacer van 1cm.
De hoeken zijn nagenoeg hetzelfde, 74gr voor seattube en 71,9 voor headtube, bovenbuislengte is even lang, 53,5cm.
Ze staan alle drie naast elkaar in de garage en dan scheelt de hoogte een 0,5cm dat de Factor hoger uitkomt...
Ook de reach en de drop van stuur van 1 Scott en de Factor zijn hetzelfde, op de andere scott zit een integrated stuur/stuurnok.
Heb voor de Factor de platte topcap gebruikt, er worden er 2 bijgeleverd, een 2cm hoge topcap en een platte.
Ook dezelfde lengte stuurnok en hetzelfde zadel voor alle drie de fietsen.
Gezien de Stack en Reach heb je ook een S van de Foil.
Jij rijd zonder spacers op de Foil, ik met 2cm. Haal je die weg en ga de Factor zonder spacers rijden dan kom je niet op bijna 4cm verschil uit maar ong. 1,5cm.
Ik heb ze net nog even opgemeten voor je...
Stuurnok op de Factor is 80mm en -6gr, pak je dan een stuurnok van -8gr dan heb je dat verschil al bijna overbrugd.
Cervelo Aspero en Scott Addict Gravel waren mijn eerste keus tijdens Corona, beiden een levertijd van bijna een jaar bleek toen.
Heb toen de Cervelo afbesteld en op basis van de geometrie een Factor LS frame gekocht en daar nog geen moment spijt van gehad. Geweldige fiets met bijna dezelfde rijeigenschappen als mijn 2 Foils!!