Voor fietsgerelateerde topics die niet in een andere categorie passen.

Airco in huis

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 aug 2023 07:50

wasbeer2006 schreef: 10 aug 2023 21:33 ..............

Het onderwijs is ook wel beter geworden. ..............
Het valt te zien wat je daar mee bedoelt, de resultaten van de kwaliteitsmetingen van kennis en capaciteiten gaan er in ieder geval enorm op achteruit (zelfs meer dan in andere landen waar ook achteruitgang is).
Ik weet hoe het zit in Belgie, ik heb het even opgezocht voor Nederland.

Evolutie Nederland 2000 - 2018

Afbeelding

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 11 aug 2023 08:04

Ernie C. schreef: 10 aug 2023 21:42

Wat betreft het onderwijs: ook het hoofd van een kind raakt een keer vol. Ik begrijp goed dat de scores lager worden. Er is zoveel overprikjeling tegenwoordig.
Ook bij de hoogbegaafde kinderen waar ik mee werk zie ik de scores omlaag gaan, ondanks dat ze mij nog dagelijks kunnen verbazen met hun probleemoplossend vermogen, creativiteit, inzicht en inzet. Je kunt je dus ook afvragen of de manier van toetsen nog wel aansluit bij het moderne denken.
Wel dat hangt er van af wat je belangrijk vind.
Misschien moet er wat keuzes gemaakt worden in de lessenpakketten.
Uiteraard is het nodig om mensen goed op te leiden naar een functie die aansluit bij hun kennen, kunnen en interesse.
Maar er is zoveel meer; een mondige kritische burger worden vereist kennis over hoe je moet denken, denkfouten en uitgebreide kennis van de geschiedenis en de huidige realiteit. Dat gaat verder dan je omgeving.
Dat een grondige kennis van de taal hier essentieel is behoeft toch geen betoog. En ja dat overstijgt vaak de taalkennis die nodig is om op de werkvloer te kunnen functioneren. Het onderwijs wil toch niet alleen vakidioten afleveren?
De bepleiting van kennis in te ruilen voor vaardigheden (om die kennis te verwerven indien nodig) de laatste decennia is mijn inziens een grote blunder. Eerst kennis, dan vaardigheden waarbij je die kennis leert toepassen.
Ik wil bovendien toch opmerken, vind ik heel belangrijk, dat kennis 'vormend' is, terwijl vaardigheden dat niet zijn.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 11 aug 2023 08:18

Ernie C. schreef: 11 aug 2023 07:07
Jans schreef: 10 aug 2023 23:08 Ik begrijp het punt dus wel, maar dat lijk jij niet te begrijpen. Ik zal het niet meemaken, denk ik dat je zult zien dat alles toch blijkt mee te vallen. Maar dat zal niet vanzelf gaan.
Ik ben niet bang voor de toekomst van mijn kinderen en kleinkinderen. Maar wij proberen wel om de wereld leefbaar te houden.
Dan moet je heel wat doen om het hebben van twee huizen en daar tussen op en neer reizen te compenseren. No offense, ik ben zelf echt niet beter hoor. Het punt is wel dat we het prima weten maar ieder offer is er blijkbaar teveel aan. En dan vinden we het raar dat de regering voor ons beslist.
Wat is op en neer reizen. We gaan 3 keer per jaar naar Nederland. Tussendoor in Frankrijk, waar we 80% verblijven, wordt er zelden getankt. Oftewel, de auto komt nagenoeg de garage niet uit. We kopen niet iedere twee of drie jaar een nieuwe fiets en onze spullen worden niet vervangen voordat ze kapot zijn.
Ik denk dat we met dat alles niet meer "vervuilen" dan het gemiddelde forumlid.

mao
Forum-lid HC

Gebruikersavatar mao 11 aug 2023 09:03

SiO2 schreef: 10 aug 2023 22:21
Jans schreef: 10 aug 2023 22:10
daniel1975 schreef: 10 aug 2023 22:07
Bekijk het eens anders: als onze belastingcenten beter waren gebruikt hoeven we niet extra te betalen.
Ingehuurd burootje hier, dure spitsstrook daar (ipv simpele volwaardige rijbaan), mislukt projectje ginder (hallo HSL), belangrijke diensten privatiseren en de grip kwijt zijn, heilig huisje hypotheekrenteaftrek lang overeind houden, administratie&registratie tot men er bij neervalt (docenten, politie), etc.

Ik ben net als borgmonster godzijdank in de positie om onze dochter behoorlijk te kunnen helpen straks en ze heeft ze allemaal behoorlijk op een rijtje dus hoop dat ze wel op d’r pootjes terecht komt.
Maar ook ik maak mij zorgen over klimaat, immigratie, leefbaarheid, woningbeschikbaarheid, gebrek aan respect, etc.
Lastige tijd :-(
Ach 40 jaar geleden waren er al mensen die niet aan kinderen begonnen omdat er geen fatsoenlijk leven voor ze zou zijn. Ik denk dat de meeste 40 jarigen hier nog best een goed, in sommige gevallen een heel goed, leven hebben
Je mist het punt nu al voor de 2e keer in dit topic. Het gaat niet om ons, het gaat om (de toekomst van) onze (en andermans) kinderen. Daar maken mensen zich zorgen over.
`een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest`

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 10:25

Ik lijdt er zeker niet onder, maar maak mij wel zorgen.
Ik had het als 20-er echt wel gemakkelijker dan die generatie nu hoor. Geen social media die enorm beeld(ver)vormend is, woningen nog best goed aan te kopen, stuk meer respect op straat en voor de politie, eigen autootje, etc.
Als boerenzoon echt de natuur op Schouwen Duiveland wel achteruit zien lopen (waar zijn al die scholeksters, leeuwerikken, graspiepers, etc gebleven).
Ik geloof echt wel dat er over 40 jaar nog prima te leven valt, maar het zal echt anders zijn en imho kwalitatief minder.
Less is bore

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 aug 2023 10:26

lugosi schreef: 10 aug 2023 20:25
Orlok schreef: 10 aug 2023 16:39
borgmonster schreef: 10 aug 2023 16:18 Ik heb geen klagen, maar als ik zie wat mijn studerende dochter voor toekomst in het vooruitzicht heeft…
Afbraak in woonruimte, afbraak in ov, afbraak in zorg, afbraakbeleid veiligheid(!). Dan hebben wij het voorrecht dat onze dochter een goede nette woning in haar studentenstad heeft, dat ze onze tweede auto mag hebben voor de verre ritjes in het donker en dergelijke, maar we beseffen ons dat wij heel, heel erg bevoorrecht zijn. Niemand die wij kennen, kan deze kansen aan hun kind bieden.
Dit had ik me niet voorgesteld van een toekomst in Nederland, 30 jaar geleden. Ik dacht dat het heel anders en nog beter zou worden…
Maar zonder dollen, wat had jij je dan 30 jaar geleden voorgesteld.?
- woonruimte in overvloed;
- gratis openbaar vervoer;
- ziekenzorg op elke hoek van de straat;
- geen onveilige situaties meer;
- banen voor het oprapen;
- topsalarissen voor iedereen;
- etc..
De opmerking van Borgmonster is best terecht, je antwoord probeert dat wat te ridiculiseren maar weerlegt niet dat wat mensen 30 jaar geleden verwachten gewoon een verderzetting was van het toenmalige beleid wat een trage geleidelijke verbetering zou opleveren voor het grootste deel van de bevolking (utilitaristisch model).

Dat dat niet gebeurd is heeft niets te maken met dat er geen geld is, het heeft te maken met politieke keuzes en politieke integratie waarvan het heel erg de vraag is of die (in die mate) nodig was.

Europa heeft (via de EU) ervoor gekozen om de sociale verzorgingsstaat af te bouwen en het angelsaksische neo-liberale model in te voeren. Deregulering en liberalisering, monetaire unie in een bankeneconomie waren de toverwoorden.

Op het einde van de rit blijkt dat het resultaat licht dystopisch wordt.
Dat sociaal-democratische partijen hierin meegingen was meteen ook het einde van de politieke stabiliteit (cadeau voor populistisch rechts en links).

Het is anders niet dat er niet voor gewaarschuwd is. Herinner u de essays van Ian Jack over de eerste privatiseringen van het Britse spoorwegnet, onderwijssegmenten etc....
Het boek dat de (linkse) democraten moest wakker schudden was natuurlijk Ill Fares The Land van Tony Judt (helaas veel te vroeg overleden aan de gevolgen van ALS, mooie reportage hierover bij NPO tegenlicht).
Volgens mij zwam je maar wat rond want het heeft geen enkele relatie met de opmerking van @borgmonster en mijn reactie daarop. 8-)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 aug 2023 10:31

borgmonster schreef: 10 aug 2023 23:29 Mooi geschreven Lugosi. Dank!

Ik zal mijn reactie op Orlok maar in verkorte vorm plaatsen:
Met uitzondering van de topsalarissen is mijn antwoord een volmondig “ja”. Uitgaande van de toen ingezette ontwikkelingen mocht ik dat verwachten, denk ik.

Edit: m’n reactie is veel later geplaatst dan bedoeld. Was eigenlijk in reactie op Lugosi van 20.25
Dan leefde je volgens mij toen in een bewierookte wereld. :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 11 aug 2023 10:44

@Lugosi, het is ook maar wat je belangrijk vind op school.
Ik vind opleidingen erg overrated. Op mijn werk kan ik nou niet zeggen dat de beste medewerkers de beste opleidingen hebben.
En dan bedoel ik geen vakopleiding, dat is wat anders.

De school qua leren is een steeds dunnere lijn aan het worden. Je valt er zomaar buiten.
Voor meisjes gaat het vaak nog wel, maar jongens vallen veel sneller buiten de boot.

Mijn zoon haalde zes jaar lang op de basisschool onvoldoendes, dan kom je dus op het VMBO uit, eigenlijk basis, maar daar vond ik (en de leraren) hem sociaal te slim voor, dus werd het kader.... Vervevolgs gaat ie nu naar de derde en is het TL (mavo geworden) haalt alleen maar 7 en 8en....
Raar toch??? of niet zes jaar continu de bevestiging dat je eigenlijk niet aan de norm voldoet en onvoldoendes haalt. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden.

Wat denk je dat dat met kinderen doet??

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 11 aug 2023 10:55

wasbeer2006 schreef: 11 aug 2023 10:44 @Lugosi, het is ook maar wat je belangrijk vind op school.
Ik vind opleidingen erg overrated. Op mijn werk kan ik nou niet zeggen dat de beste medewerkers de beste opleidingen hebben.
Nee klopt, want het is ook een optelsoms van instelling, kennis, kunde, persoonlijkheid, interesses, etc.
Maar kennis is en blijft de basis. Je hebt kennis nodig om je vaardigheden te verbeteren.
Less is bore

SiO2
Forum-lid

SiO2 11 aug 2023 10:56

wasbeer2006 schreef: 11 aug 2023 10:44 @Lugosi, het is ook maar wat je belangrijk vind op school.

De school qua leren is een steeds dunnere lijn aan het worden. Je valt er zomaar buiten.
Voor meisjes gaat het vaak nog wel, maar jongens vallen veel sneller buiten de boot.

Mijn zoon haalde zes jaar lang op de basisschool onvoldoendes, dan kom je dus op het VMBO uit, eigenlijk basis, maar daar vond ik (en de leraren) hem sociaal te slim voor, dus werd het kader.... Vervevolgs gaat ie nu naar de derde en is het TL (mavo geworden) haalt alleen maar 7 en 8en....
Raar toch??? of niet zes jaar continu de bevestiging dat je eigenlijk niet aan de norm voldoet en onvoldoendes haalt. Ik blijf dat onbegrijpelijk vinden.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar school zou wmb wel meer moeten zijn dan voorbereiden op de arbeidsmarkt. Kritisch denken stimuleren, begrip van onze en andere culturen , historisch besef etc. En op dat punt is het onderwijs volgens mij hard achteruit gegaan de laatste 30 jaar.

Orlok
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Orlok 11 aug 2023 11:05

SiO2 schreef: 11 aug 2023 10:56

Ik snap wel wat je bedoelt, maar school zou wmb wel meer moeten zijn dan voorbereiden op de arbeidsmarkt. Kritisch denken stimuleren, begrip van onze en andere culturen , historisch besef etc. En op dat punt is het onderwijs volgens mij hard achteruit gegaan de laatste 30 jaar.
Dat blijkt ook wel uit het warrige taalgebruik wat sommige forumleden bezigen, om maar te zwijgen over de taalkundige en grammaticale fouten die soms worden gemaakt. :roll:

walter-
Forum-lid HC

walter- 11 aug 2023 11:08

wasbeer2006 schreef: 11 aug 2023 10:44 ..

Als ik je verhaal goed begrijp (risico dat er naast zit gezien mijn Vlaams school referentiekader)....
Het doet met je zoon dat hij een enorme les in het leven kreeg; dat zijn inzet nu beloond wordt met goede punten en dat een initieel minder goede beoordeling kan veranderen. Dat is iets dat te weinig kinderen meekrijgen op die leeftijd.
Die heeft een goede fiets verdient.
(Of ook; maak je als ouder niet te snel zorgen om je kinderen. Die komen er wel, ondanks de ouders ;-)).

Plaats reactie